السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أهلاً و مرحباً بكم فى منتدانا نتمنى لكم الإستفادة و نرجو منكم الإفادة

جزاكم الله خيراً
إدارة منتدى و جروب سنحيا بالقرآن
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أهلاً و مرحباً بكم فى منتدانا نتمنى لكم الإستفادة و نرجو منكم الإفادة

جزاكم الله خيراً
إدارة منتدى و جروب سنحيا بالقرآن
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

على فين يا شباب؟؟

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
أميرة الصمت
مشرف
مشرف
أميرة الصمت

على فين يا شباب؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: على فين يا شباب؟؟   على فين يا شباب؟؟ I_icon_minitimeالخميس 3 مارس 2011 - 23:23

يوم حدوث زلزال توسنامي وتحديدا ً قبل حدوث الزلزال بدقائق كان الشباب والبنات على البلاج منطلقين مطبقين من ليلة إمبارح لم تكفهم معاصي بالليل كمان عايزين يواصلوا الليل بالنهار في معصية ربنا ، ولما جت أول موجة عالية محدش توقع أبدا ً أنها زلزال وكله مستمر في فرحته وطلقات البهجة العابثة تملأ المكان ....وفجأة وفي خلال لحظات كل حاجة اتقلبت .. موج ورا موج ... كل موجة أعلى من العمارة .. كل موجة رسالة غضب من ربنا وفي خلال دقائق مكنش فيه ولا واحد على الشط أو في عمارة إلا وجثة هامدة
وهنا هسألك سؤال ... أي واحد من الشباب دول و هو مسافر من بلاده سواء بلاد الخليج أو أي بلد تانية ، لما كان حد هيسألهم على فيـــن يا شبـــاب ؟ كان هيقوله إيه ...أكيد كان هيقوله أنا رايح أعيش واستمتع بحياتي ... وهو مش عارف أنه رايح يضيع ... رايح ينتهي ... رايح يدمر ... ودي كانت نهايته ... وللأسف مكنش مستعد
دلوقتي : انا عايزك تعرف وعايزِِِِِِِِِِِِك تعرفي قبل ما تمشوا في أي طريق أنتوا رايحين على فين ... هتمشي في الطريق ده ولا ده ... طريق ربنا ... ولا طريق الشيطان و غوايته ... طريق فاكره كله سعادة ... وهو بنفسه الشقاء ...

على فين يا شباب؟؟ 9-40- على فيــــــن يا شبــــــاب ؟؟؟ :-على فين يا شباب؟؟ 9-40
على القهوة رايح أسهر وأعيش حياتي ... يا ابني هو انت تقدر تستحمل 5 ساعات نظرة غضب من ربنا ... رايحين على الساحل أنا وصحابي ... عندي ميعاد مع صاحبتي اللي بحبها و بتحبني ...رايح على النادي أعيش حياتي ... رايح عندي سهرة الليلة ... بتبيع الجنة عشان سهرة !! ... رايح رحلة أنا وصحابي و صحباتي ... أو رايح الماتش أحجز مكان قبلها بعشر ساعات ... طيب والصلاة ؟. صلاة ايه !! أنا هصلي على النبي

هو ده حال شباب أمة محمد rr ... عايشين في غيبوبة ... غيبوبة بتبدأ معاك من و انت لسة صغير ... الطفل تلاقي كل حياته space toon و أفلام كارتون بتهدمله عقيدته..... ولما يكبر ويدخل ثانوي ... تزيد الغيبوبة معاه كل حياته مذاكرة و دروس ليل ونهار ... ويدخل الجامعة و الغيبوبة تزيد أكتر وأكتر ... البنت كل همها بدي وبنطلون جينز وبرفان وفتى الأحلام الروش ،... والشاب كل همه البنات والعربيات والشات والأغاني والتدخين والمخدرات ... والأباء كل تفكيرهم في المصاريف ... هيجوز دي منين وهيجوز ابنه إزاي و هيجيب مصاريف ولاده منين ... ولا اهتم بنته لابسه إيه ولا مين بيرنلها ولا خارجة تكلم مين ؟ ولا عمره سأل نفسه ابنه بيعمل ايه ولا سأله ولا كلمه ... والأم كل حياتها في المطبخ والكلام عن دي ودي ... هو ده حالنا ... غيبوبـــة عميقة ... إزاي وصلنا للمرحلة دي ... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

"تابعوناااااااااااا"
مسلمه
مشرف
مشرف
مسلمه

على فين يا شباب؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: على فين يا شباب؟؟   على فين يا شباب؟؟ I_icon_minitimeالجمعة 4 مارس 2011 - 3:24

فعلا يا اميرة
وصلنا لمرحله صعبه اوى
لازم نقف بقى ونفكر
لمصلحة مين التفهات دى
هى بس اللى شاغله تفكيرنا
وبتسيطر على عقولنا
جزاكى الله خيرا يا اميرة
متابعييييين
أميرة الصمت
مشرف
مشرف
أميرة الصمت

على فين يا شباب؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: على فين يا شباب؟؟   على فين يا شباب؟؟ I_icon_minitimeالجمعة 4 مارس 2011 - 23:29

لو من 1400 سنة وقفت وقلت على فين يا شباب ؟ على فين يا أم سلمة ؟ رايحة أهاجر لله ولرسوله ... على فين يا سلمان ؟ أنا سايب الدنيا ووطني وبلدي وطالع أدور على حد يوصلني لربنا ... على فين يا معاذ ويا معوذ ؟ النبي سُب ... أبو جهل سب رسول الله ... طالع في غزوة بدر عشان أنتقم من أبو جهل ... على فين يا ابن عباس؟ أنا هلف الدنيا كلها علشان طلب العلم وأعلم الناس كلها ... على فين يا معاذ بن جبل ؟ طالع على الشام و اليمن عشان أعلم الناس دين ربنا ... على فين ياصهيب ؟؟؟ رايح فين وسايب شقى عمرك وفلوسك في مكة رايح فين ؟ رايح أهاجر لله ولرسوله ... على فين يا خالد بن الوليد ؟ رايح أفتح العالم أزلزل عروش كسرى وقيصر عشان الإسلام ينتشر في العالم و عشان إحنا بكرة نطلع مسلمين ..رضي الله عنهم أجمعين
على فين يا شباب؟؟ 9-40- إزاي وصلنا لكدة ؟؟؟على فين يا شباب؟؟ 9-40
ياااااااااااااااااااه ياه يا شباب وصلنا لفين بعد ما كنا فين .. إزاي يا أمة محمد r وصلنا للمرحلة دي ... إزاي وصل فكر شبابنا لمجرد وقفة في الجامعة وسهرة بالليل ... وإزاي وصل فكر البنات تمشي بالشميز والبنطلون الجينز في الشارع .... إزاي توصل المقارنة بين عائشة رضي الله عنها وبنت من بنات الأيام دي ... ومقارنة بين شباب الصحابة وشباب الأيام دي ... إزاي الصورة دي اتغيرت ؟ ... ضحكوا علينا إزاي ؟

إزاي وصلونا لكدة ... إزاي أصبح ده تلفزيونا ... تلفزيون أمة محمد r... إزاي اصبحت دي نوادينا ... إزاي أصبحت دي جامعتنا ... إزاي يا شباب ....
عايزين نغير وجهتنا :- بدل مانقول رايحين للنادي والسهرات والقهوة نقول رايحين لأسرة فقيرة نكفلها ... رايح أصل رحمي .. رايح أصلي جماعة ... رايح على إيد أبويا وأمي أبوسها ... رايح على الدنيا والجامعة أغيرها ... على الدروس وحلقات القرآن ... على الجنة ....

على فين يا شباب؟؟ 9-40- نقلة في حياتك : خذ قرارك الآن :-على فين يا شباب؟؟ 9-40
لازم تأخذ قرار دلوقتي ... اللي مش محجبة تأخذ قرار ... اللي مش ملتزم يأخذ قرار ... وإللي متردد يأخذ قرار ,,, وإللي بيسوف يأخذ قرار ... إمرأة فرعون أخذت قرارها وتخلت عن كونها سيدة مصر الأولى .. تركت عرشها ومالها و خدمها و حشمها ... ورضت ببيت عند ربنا ... أخذت قرار ... فأصبحت سيدة الجنة الأولي ... امرأة عمران أخذت قرار وقدمت أغلى ماتملك لله قدمت بنتها مريم .. قاتل المائة اخذ قرار و هاجر عشان يتوب ...

على فين يا شباب؟؟ 9-40- بلى يارب قد آن :-على فين يا شباب؟؟ 9-40

أيوة قلها .. بلى يارب قد آن ... جه الوقت إللي هرجع لك فيه يارب ... جه الوقت إللي هسيب كل حاجة لك يارب ... خلاص هنسى حياة الاستهتار ..... هسيب كل الشهوات علشانك يارب ...

على فين يا شباب؟؟ 9-40 - وَجَعَلَنِي مُبَارَكاً أَيْنَ مَا كُنتُ :-على فين يا شباب؟؟ 9-40

إحنا عايزين كلنا نكون نور ... مصابيح ماشية على الأرض ... شخصيات تغيرية ... نغير الدنيا ... وننقذ أمة محمد rr ... عايزين الدنيا كلها تفوق ... كله ينضم لقافلة الإنقاذ ... عايزين نعرف الناس كلها إنها لازم تفوق ... لازم تتغير ... وانتظرونا في حلقات التغير مع :-

على فيــــــن يا شبــــــاب

فتاة القرآن
عضو جديد
عضو جديد
فتاة القرآن

على فين يا شباب؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: على فين يا شباب؟؟   على فين يا شباب؟؟ I_icon_minitimeالخميس 15 مارس 2012 - 17:46

السلام عليكم

كل هذا نتيجة الغزو الفكري اليهودي و النصراني علي المسلمين

يقول بعض زعماء اليهود: (لقد نشرنا
روح التحرر الكاذب بين الشعوب الغيورة لإقناعهم بالتخلي عن دينهم ‏بل
استطعنا تثبيت الشعور بالخجل من الإعلان عن تعاليم الدين وأوامره
ونواهيه).

ورفعوا شعارهم المعروف Sadكأس خمر وغانية يفعلان في تحطيم الأمة المحمدية مالا يفعله ألف مدفع)
دمعه القدس
مشرف
مشرف
دمعه القدس

على فين يا شباب؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: على فين يا شباب؟؟   على فين يا شباب؟؟ I_icon_minitimeالسبت 26 مايو 2012 - 15:03

جزاكي ربي خيرا
موضوع مميز جداااااااااا
لكن الشباب فعلا بدأو يفوقوا
ربنا يهدي بنات وشباب المسلمين ياااااارب

على فين يا شباب؟؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» يلا يا شباب
» الحقوا يا شباب
» يــــلا يـــــلا يلا يا شباب