السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أهلاً و مرحباً بكم فى منتدانا نتمنى لكم الإستفادة و نرجو منكم الإفادة

جزاكم الله خيراً
إدارة منتدى و جروب سنحيا بالقرآن
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أهلاً و مرحباً بكم فى منتدانا نتمنى لكم الإستفادة و نرجو منكم الإفادة

جزاكم الله خيراً
إدارة منتدى و جروب سنحيا بالقرآن
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

عايش ... وللا مش عايش

قطر الندى
مسلمه
إستشهادى قيد التنفيذ
دمعه القدس
دينا
مصطفى عزب
10 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

عايش ... وللا مش عايش Empty
مُساهمةموضوع: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالثلاثاء 2 نوفمبر 2010 - 10:00

فى الفترة الاخيرة بدأت فى رحلتى فى مجال دريب التنمية البشرية أتعرفت على ناس أكتر وأوساط أكتر وبعدين بصفة عامة أنا واحد صاحب رسالة ... وعندى رؤية للتغير الشخصي والعام ... إلا أنى اليومين دول لقيت إن في ناس مش عايزة تتغير ... ناس عاجبها نفسها كدة .... لو كلمتهم إنك ممكن تساعدهم يتغيروا ... بيقولولك ( واحنا مالنا كدة زى الفل ... إحنا قشطاط آخر حاجة ... طنش تعش تنتعش ... ياعم ما تسودهاش علينا ... احنا كدة مية فل و14 ... بالعكس السعادة عندنا وانت القيود مالية حياتكم ... احنا اللى بنسهر وبنخرج وبنلعب بدون قيود ... يبقى انتوا يامعقدين اللى عايزين تتغيروا مش احنا يامروشنين ... وهكذا ) الناس دى اللى حاسة بسعادة ومش عايزيين يتغيروا ... للأسف الشديد هم اكتر ناس عايزة تتغير .. لأنهم اقتنعوا إن الحياة كدة حلوة وزى الفل مع انها مش كدة ولا زى الفل والسعادة اللى هما فيها دى سعادة مزيفة ... وأى تزيف ... عارفين بالظبط زى اللى بيشرب مخدرات .. فى الأساس بيهرب من مشاكله وأخطاؤه ... ومن قلة راحته وتعب ضميره الدائم ... يقوم يعمل إيه ... يقوم يخدر نفسه ... وما يحبش حد يفوقه ... وللأسف دا اللى بيحصل لاخوانا دول ... هو مبسوط وهو مش عايش لهدف .. وعايشها وخلاص .. ضحك ولعب وهزار وخروج وفسح وصحوبية وموضة وهلم جرا ... وميحاولش أبدا يفوق ... ولو جيت تقوله كلمة تفوقه ... زى ربنا والإسلام والرسول ... على طول يحس بصداع وبخنقة وبضيق وبيبقى بيحلم إمتى تمشى من قدامه أو البرنامج الرخم دا يخلص ... ولو في درس كاسيت شغال في عربية ميكروباص بيتكلم عن الآخرة والموت والجنة والنار ... تلاقيه اتخطف ومتضايق على الآخر ومش قادر يستحمل ... دا بجد ياجماعة والله ... ودا علم مش فبركة ... الناس دول ياجماعة موجودين فى كل مكان بس هما موجودين فى جزيرة ... واحنا فى جزيرة تانية ... احنا بنتكلم كل الكلام دا وهما مش حاسينه زى ما بنحسه ... ومش فاهمينه زى ما بنفهمه ... هما بيستغربوا إزاى احنا راضيين نتكلفت كدا والبنات تتحجب وهيا راضية ومستريحة وتسيب النعمة اللى ربنا إدهالها ... شعرها الحرير بأة ... وجسمها الجميل اللى لازم تزينه بأحلى هدوم تهبل الرجالة ... لازم تبقى نجمة الناس كلها عنيها تطلع عليها ... شايفين .. إختلاف رهيب وجامد موت بينا وبين الجزيرة التانية ... المهم إن الناس دى والله مقتنعة تمام القناعة بكدة وحاسيين أنهم أسعد مننا مية مرة ... لكن فين السعادة ... ياترى مع مين ؟؟؟ معانا فى جزيرتنا ؟؟ وللا هنا فى الجزيرة التانية حيث الحرية والهيء والميء والدربيء حيث مولدى تون أول إنجلش أول زا تايم ؟؟

أنا باسأل أهل الفريق دا ... أهل الجزيرة دى أو التانية ...

كل واحد يدخل فى الموضوع دا يعبر عن سعادته بطريقته ... وأنا أرجع فى الآخر أكون حكم أرجح كلام أى الجزيرتين ... ولو مش حد هيتكلم عن جزيرة الروشنة لو يعنى يحبوا يسموها كدة .. أنا هاتلكم عنها ... ونبدأ الحوار الهادىء المشفق المحب ... عايزين الموضوع دا ننشره على كل المنتديات بعد ما يخلص لأنه هيكون نقلة مميزة ... وهيبقى جديد جدا أول مرة ناس يكتشفوه ويتكلموا فيه بالصورة دى

ــ عايزيين المشاركة من كل الناس اللى بتحب طريقها

ومش مشاركات بأة ( الاستاذ الفاضل والموضوع جميل أوى والحاجات دى ) عايزين نتكلم كتير ... ونعبر عن سعادتنا بطريقنا ... أعتبروه سوق .. وكل واحد بيروج لسلعته ... وكل واحد أو واحدة يعتبروا الموضوع بتاعهم ويكتبوا فيه كتير ... يمكن كلمة مؤثرة تغير بنى آدم

ودمتم بود وسعادة

وشاركونا ... للآخر وشوفوا مين هيقنع مين ...

دينا
عضو مميز
دينا

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالثلاثاء 2 نوفمبر 2010 - 14:15

رائع يا استاذ مصطفى ربنا يبارك بحضرتك

ممكن الواحد بعيش حياة جميلة اوي وهو ما بيغضبش ربنا

بس بردو لحب الاطلاع وانو يتاكد انو بسعادة ممكن يبص على الجزيرة التانية

وممكن يدخل الجزيرة التانيه ويوريهم السعادة دي بس رينا يستر ويقدر يرجع

ما عرفش انا كده فاهمة صح ولا لا

جزاك الله خيراا
دمعه القدس
مشرف
مشرف
دمعه القدس

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالثلاثاء 2 نوفمبر 2010 - 16:18

سلام الله عليك
انا بقي من الجزيره الاولي
وبصراحه دي اجمل جزيره وبحمد ربنا اني دخلتها واتاقلمت فيها من صغري ,,,,, سعادتي فيها,,,
لا توصف بأي وصف
حاجه كده بتريحني وبتريح ضميري ومش بتخليني امشي ورا اوهام واضطر في الاخر اخدر نفسي عشان مش افكر في نفسي وحالي,,,,,,,, بالعكس
ده التفكير في الجزيره دي والحلم انها تكون احسن هو ده اللي بخدر عقلي من التفكير في قرف الدنيا ومشاكلها
سعادتي فيها بحجابي واني لما امشي في الشارع اجبر اي شاب او راجل انه يحترمني ويحترم نظرته ليا
سعادتي فيها بصلاتي لربنا وانا واقفه بكلمه ويجيلي احساس انه يتقبل مني ويكرمني بالنظر لوجهه الكريم في الجنه
سعادتي فيها اني لما بخرج مع صحباتي نتفسح ونتمشي بيبقي كل ده في طاعه ربنا واني مش خايفه من اي تصرف اعمله حد يشوفني يلومني عليه
سعادتي فيها لما اني احب شخص مشهور يبقي لان علاقته بربنا كويسه وحد لما اشوفه افتكر ربنا واتمني اكون زيه وربي يجمعني معاه في الجنه
مش قلتلكم سعادتي لا توصف كفايه كده بقي اسيب لغيري مكان
موضوع مميز يا استاذ مصطفي بوركت وبوركت جهودك وجزاك ربي الجنه
إستشهادى قيد التنفيذ
نــائب المدير
نــائب المدير
إستشهادى قيد التنفيذ

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالثلاثاء 2 نوفمبر 2010 - 22:40

أنا بقى فى الأول كنت من الجزيرة التانية الهئ و الدربئ و الروشنة و الحظ و الدماغ و الكلام ده كله

بس الحمد لله ربنا هدانى و دى نعمة كبيرة من ربنا

دلوقتى بقى أنا عايش فى الجزيرة الأولى اللى كلها ضحك و حب و فرفشة بس فى طاعة ربنا

يعنى بنضحك و بنلعب و بنتفسح و ناخد حسنات

ده أوكازيون ياخوانا و الله

إحنا لو عيشنا حياتنا كلها زى ما ربنا أمرنا هنحس بسعادة لا توصف

و فى بعض الناس بتقولك ده أنت كده بتعقدها و أنت لسه شباب خلينا نعيش شبابنا مع إن كلامهم غلط بس أنا عاوز أقولهم حاجة

الواحد مننا لو عاش 100 سنة ده بيساوى عشر يوم من أيام الآخرة

يعنى اللى مش هامه إنه بيغضب ربنا

بيبيع الآخرة كلها علشان عشر يوم

فيها أيه لما أعقد نفسى يعنى فى الدنيا ( مع إن الكلام اللى بيقول الإلتزام تعقيد ده غلط بس خلينا معاهم للآخر ) علشان أخش الجنة فى الآخرة و أتمتع بنعيمها

موضوع جميل يا كبير جزاكم الله خيرا
مسلمه
مشرف
مشرف
مسلمه

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأربعاء 3 نوفمبر 2010 - 2:08

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع رائع يا استاذ مصطفى
انا الحمد لله من البدايه وانا على الجزيرة الاولى
بس يا رب الثبات
مع ان اكيد اللى كانوا على الجزيرة التانى واتنقلوا للجزيرة الاولى ثوابهم اكبر
بس للسه على الجزيرة التانيه وما وصلش للجزيرة الاولى
بقولهم والله السعادة فى القرب من ربنا وعن تجربه الواحد لما بيبعد عن ربنا بيحس انه هوه تايه ومخنوق بس مش عارف ليه ومن غير سبب
وممكن لو سمحتم اطلب طلب صغير بس
للى لسه على الجزيرة التانيه ياريت لو تجربوا يومين بس وانتو مع ربنا وعايشين ليه
اكيد والله هتحسوا ان السعادة اللى كنتم فيها دى مش حقيقيه
وان اللى ربنا فرضه واللى احنا بنفذه دة مش تعقيد
بالعكس والله دة منتهى السعادة
قطر الندى
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأربعاء 3 نوفمبر 2010 - 21:42

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدل سابقا من قبل قطر الندى في الخميس 24 مارس 2011 - 23:02 عدل 1 مرات
رحيق الجنة
عضو فعال
عضو فعال
رحيق الجنة

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالخميس 4 نوفمبر 2010 - 11:15

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

أولاً : جزاكم الله خيراً كثيرا ع المجهود ده و الكلام الجميل ده ..
ثانياً ..الحمد لله أنا من أهل الجزيرة الأولى ..
لكن المشكلة لما تلاقى نفسك كل شوية تدخل الجزيرة التانية غصب عنك ..
وترجع تانى لمكانك لأنك عارف ان ده الصح و ده الأريح وده الأجمل ..
بس المشكلة ان التغيير مش سهل ..
المشكلة بجد فى الصحبة الصالحة و السوء ..
الناس المحيطين دول أكبر عامل على صلاح النفس
فانا لما بعيش مع ناس من الجزيرة التانية .. ممكن اتوه معاهم ..بدل ما اجيبهم على جزيرتنا ..
هى أكيد دى مسالة إرادة .. و تثبيت من عند ربنا .. و قوة إيمان "يارب ارزقنا جميعاً إياهم "
لكن ناس كتير بتبقى مقتنعة ان اللى بتعمله ده غلط بس برده بتعمله ..
بجد انا حواليا ناس كتير من النوعية دى و مش عارفة اعمل معاهم ايه ..
مش عاوزة اسيبهم لأنهم بجد فيهم حاجات نضيفة اوى ..
وف نفس الوقت وأنا معاهم ساعات الغلط بيحتل الجميع ..
بجد نفسى اغيرهم و يعيشوا معانا ع الجزيرة الأولى لأنها أحلى بكتييييييييييير ..

..
وف الأخر أحب أشكرك بشدة أ.مصطفى على حسن كلامك ..
وربنا يتقبل منا جميعاً ..
ميرو برنس
عضو مميز
ميرو برنس

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالخميس 4 نوفمبر 2010 - 15:02

المنتدى كلوووووووووو ملايكة

ربنا يزيدكم

ياريت لوكان توبيك زي ده في منتدى مش ديني هيكون فيه
فايدة اكبر
والله الواحد يتكسف بينكم

مبريس اوووي يا استاذ ياااااااااا كبييييييييير
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالخميس 4 نوفمبر 2010 - 18:15

بسم الله الرحمن الرحيم
أهلا وسهلا حبايبي الغاليين عليا جدا ... كل اسرة منتدىوجروب سنحيا بالقرآن
وكل شخص جديد انضملنا بجد نورنا أوى
وياريت يكمل معانا
صحيح المنتديات دلوقتى بقت كتير وبقى سوقها واقف بعدالفيس بوك والمدونات ... لكن أنا عن نفسي إن شاء الله ناوى أكمل هنا رغم ضيق وقتىإلا أنى لفيت كتير,,, مالقتش أسرة لذيذة زى الناس اللى هنا

واسمحولى أبدأ الردود

ودمتم بود
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالخميس 4 نوفمبر 2010 - 18:40

دينا كتب:
رائع يا استاذ مصطفى ربنا يبارك بحضرتك

ممكن الواحد بعيش حياة جميلة اوي وهو ما بيغضبش ربنا

بس بردو لحب الاطلاع وانو يتاكد انو بسعادة ممكن يبص على الجزيرة التانية

وممكن يدخل الجزيرة التانيه ويوريهم السعادة دي بس رينا يستر ويقدر يرجع

ما عرفش انا كده فاهمة صح ولا لا

جزاك الله خيراا

الغالية دينا
أول مشاركةواحلى مشاركة
ولو انامستنى تعبيرك أكتر من كدة ... أنا عايزك تتكلمى عن سعادتك بطريقك اللى انتى فيهبالتفصيل ... وخدى مساحتك فى الكلام انا قلت عايزكم تتعاملوا كأنه موضوعكم أنتمعلقوا وردوا وتابعوا واتناقشوا واستفسروا

ونفسيأشوف مشاركة ليكى أكبر من كدة

وانا مشمعاكي فى إن احنا نروح لجزيرة التانية

لأنناشايفين بعض
بس مشحاسيين ببعض
وهيا دى المشكلة
احنا ممكنندعيهم لجزيرتنا بالحكمة وباللين وبالحب ... هما ييجوا لينا ... أما احنا لازمنحافظ على نفسنا اكتر

نورتى الموضوع.... ودمتى بود
قطر الندى
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالخميس 4 نوفمبر 2010 - 20:46

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدل سابقا من قبل قطر الندى في الخميس 24 مارس 2011 - 23:04 عدل 1 مرات
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالخميس 4 نوفمبر 2010 - 22:41

قطر الندى كتب:
يا جماعه انا عيشت فتره من الزمن فى الجزيره الاولى مالقيتش نفسى فيها

روحت للجزيره التانيه لقيت ناس معظمهم للأسف ملتزمين ظاهرياً فى لبس الحجاب والنقاب وتربية اللحيه وتصرفاتهم لا تمت للإلتزام بأى صلة

إلا من رحم ربى( وحطو تحت إلا هذه مليون خط) فهم أقل من القليل ولا حول ولا قوة إلا بالله لذلك فقد قررت أن ألقى بنفسى فى عرض البحر

وانا الأن أصارع الأمواج راجية من الله عز وجل أن أصل إلى جزيرة ثالثة لم يكن عليها سوى الله وحده

طبعاً إنتو حا تقولو ايه الناس المكعبله دى

مكعبله مكعبله مش مهم المهم انى أوصل للجزيره الثالثه

وماحدش يرمى نفسه ورايا فى البحر لو سمحتم عشان اللى حايغرق أنا مش مسئوله عنه

ا
حبابي الكرام
للأسف أنا وقتى ضيق ومسافر حالا سفر بعيد يدوم 3 ايام
وكنت بمرعلى المنتدى وكنت حابب ارد على كل الناس لكن لضيق الوقت انا بس هارد على مشاركة شدتنى ودا مؤقتا لحد ما ارجع بالسلامة وهارد على كل المشاركات ... فاعذرونى

الاخت الغالية قطر الندى
يبدوا من كلماتك انك فى حيرة شديدة
وانا عارف إيه بالظبط سببها
وعارف ومتفهم كلامك ... وزى ما انتى نفسك بتقولى أننا هنقول عنك مكعبلة ... وطبعا لو حد هيرد على الكلام دا هيقول لا مش مكعبلة ولا حاجة... بس أنا باقولك انتى لو دا فعلا تفكيرك تبقى فعلا مكعبلة ودا مش طريق الرسول اللى قال ( صلي عليه ) (( الذي يخالط الناس ويصبر على اذاهم خير من الذي لا يخالط الناس ولا يصبر على اذاهم )) وقال (( لا رهبانية فى الاسلام )) مشير إلى أنه مينفعش حد ينقطع عن الناس ولا حتى شعوريا ... وقال كمان (( من قال هلك الناس فهوأهلكهم )) وقال كمان (( الخير فى وفى أمتى إلى يوم الدين )) وكل دى احاديث صحيحة
وارد جدا تكونى قابلتى 100000 واحد وحش وانا واثق إن العدد عمره ما هيكون كدا ...لكن بفرض ... دا عمره ما كان معناه إن الناس خلاص ماعادش فيها خير ... إحنا مليارمسلم ... شفتى مننا كام واحد ... خلى املك فى الله كبير ... وإن كانت الدنيا وحشة... يبقى ياللا ... إيدي فى إيدك نغيرها ... وياللا نبدأ من دلوقتى ... اللى ضيع الأمة مش العصاة والناس البعاد عن ربنا بس ... لا أبدا ... ضيعها قبل منهم الناس الصالحين لما قرروا يبيعوا القضية وكل واحد يقعد فى بيته وما يعملش حاجة ومايحاولش يغير ... ومش يحاول مرة ولا اتنين ولا الف ... دا لازم يحاول لحد ما يموت...

أنا برضه مبسوط أوى لأنى لامس فى كلامك غيرة وحرقة على المسلمين ولكن مش لازم تكون الغيرة دى طريق لليأس ...لازم تكون طريق للأمل والسعادة والعمل ...
وبعدين انا عايز أقولك حاجة ... مفيش جزيرة تالتة ... وجزيرتنا مفيش فيها بحر عشان ترمى نفسك فيه ... فى بحور بس مش بتغرق ... بتنجى ... بحر الأمل .. بحر السعادة ... وبحرالحب ... وبحر الإيمان ... وبحر الطاعة ...

طبعا انا عارف ان انا كدة مجاوبتكيش .. لكن أرجوكى لو عندك استفسار أو إضافة حطيها وانا لما ارجع إن شاء الله هارد على أى استفسار بكل سعادة وانا مبسوط أوى تانى مرة لصراحتك وحرصك وغيرتك
لكن بجد فكرى تانى ... بس البسي نضارة التفاؤل والأمل .. ودا بيجي من ربنا .. اللى حرم علينا القنوط من رحمته ... ودعوة من لسانك أنا بوجهها لكل الناس
ياللا كلنا نروح لربنا
ونقوله وعجلت إليك ربى لترضى

مش عارف كان نفسي اعلق أكتر من كدة ... لكن أنا لمست فيكي إنك ذكية وهتفهمى أنا عايز اقول إيه ...
بس لحد ماارجع
دمتى بود وخير وامل وسعادة

وباعتذرلكل احبابي الغاليين ... ورجاء استمروا فى الكتابة على الموضوع ... وكل واحد ممكن يكتب اكتر من مشاركة بالعكس انا باتمنى كدة

وجزاكمالله خيرا

عدل سابقا من قبل مصطفى عزب في الخميس 4 نوفمبر 2010 - 23:11 عدل 1 مرات
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالخميس 4 نوفمبر 2010 - 22:49

دمعه القدس كتب:
سلام الله عليك
انا بقي من الجزيره الاولي
وبصراحه دي اجمل جزيره وبحمد ربنا اني دخلتها واتاقلمت فيها من صغري ,,,,, سعادتي فيها,,,
لا توصف بأي وصف
حاجه كده بتريحني وبتريح ضميري ومش بتخليني امشي ورا اوهام واضطر في الاخر اخدر نفسي عشان مش افكر في نفسي وحالي,,,,,,,, بالعكس
ده التفكير في الجزيره دي والحلم انها تكون احسن هو ده اللي بخدر عقلي من التفكير في قرف الدنيا ومشاكلها
سعادتي فيها بحجابي واني لما امشي في الشارع اجبر اي شاب او راجل انه يحترمني ويحترم نظرته ليا
سعادتي فيها بصلاتي لربنا وانا واقفه بكلمه ويجيلي احساس انه يتقبل مني ويكرمني بالنظر لوجهه الكريم في الجنه
سعادتي فيها اني لما بخرج مع صحباتي نتفسح ونتمشي بيبقي كل ده في طاعه ربنا واني مش خايفه من اي تصرف اعمله حد يشوفني يلومني عليه
سعادتي فيها لما اني احب شخص مشهور يبقي لان علاقته بربنا كويسه وحد لما اشوفه افتكر ربنا واتمني اكون زيه وربي يجمعني معاه في الجنه
مش قلتلكم سعادتي لا توصف كفايه كده بقي اسيب لغيري مكان
موضوع مميز يا استاذ مصطفي بوركت وبوركت جهودك وجزاك ربي الجنه

ودا برضه رد مهم قبل ما امشي ياريت الكل يشارك فيه

الغاليةدمعة القدس
البنتالمميزة والمشرف المجتهد

تانىمشاركة وأدق مشاركة ... أنتى بأة التزمتى بالقواعد بالظبط ... وأصبت كبد الحقيقة... كان بس نفسي تتكلمى عن شعورك وانتى لابسة الحجاب أكتر من كدة ... عايز أسألعلى لسان أهل الجزيرة التانية ... ليكى ولكل واحدة محجبة فى المنتدى ... هو الحجابدا سبب سعادة وللا تعاسة وهم وخنقة وحر ... بتطيقوه ازاى فى الصيف الحار جدا دا.... وبيقيدكو عن الموضة واللبس واستمتاع الواحد منكم بلبسها وجمالها ... ودى فطرةإن البنت تحب الاهتمام ولفت الانظار ... إيه بيبسطكوا فى التكتيفة دى
اجيبونا يرحمكمالله
وباستفاضةلو سمحتم

طبعا دامش كلامى ... دا كلام حد من البر التانى

ودمتى بود
لؤلؤة بحجابى
مشرف
مشرف
لؤلؤة بحجابى

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالجمعة 5 نوفمبر 2010 - 13:57

انا بقا يا جماعة من الجزيرة الاولى
فى حاجات كتيرة اوى بتخلينى اكون سعيدة ومبسوطة
منها مثلا
لما بعمل طاعة معينة انا كنت مقصرة فيها واواظب عليها
لما اكون متفوقة ف دراستى "غير متوفر حاليا"
لما تكون علاقتى حلوة مع اصحابى ومع الناس علاقة قائمة على الحب والحترام والثقة
لما بقعد مع اصحابى ونفضل نتكلم ف شؤؤن الحياة ونضحك ونهرج ونعمل كل اللى عايزينه
لما احلم حلم معين وافضل ادعى ربنا انه يحققه ويتحقق
لما اتفكر فى نعم الله عليا واحمد ربنا عليها
لما اكون بعمل ذنب معين وربنا يهدينى وابعد عنه
لما اكون ضايقت حد او غلطت ف حقه غصب عنى واعتذر له ويسامحنى
لما يكون عندى قدر كافى من الثقة بالنفس " برده خارج الخدمة حاليا "
لما حد يقولى عيب فيا هوه شايفة اما انى اثبتله ان العيب ده مش فيا ولو فيا اقدر اصلحه فعلا بحترم الناس دى جدا وبنبسط جدا اى نعم بتضايق ان العيب ده فيا بس بكون سعيدة انى قدرت اتغلب عليه وان فى حد نصحنى
لما احس انى مجرد بمثل اهمية بالنسبة لاى حاجة مش كبر او كده لأ مجرد بس انى احس ان الحاجة اللى بعملها مهمة مش بتكلم ع الناس بس وع ربنا كمان لما احس انى عملت عمل رضيت بيه ربنا
انى اقفل المنتدى واقوم دلوقتى احسن اخويا الصغير ياكلنى
هههههههههههههههههههههههههههه
لما افتكر حاجة تانية هاجى اقولها
تمام
يلا فى رعاية الله
حلا الجنة
عضو مميز
حلا الجنة

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 16:46

جزاك الله خيرااا

انا عايشة ومش عايشة لاني بين الجزيرتين مش عارفة استقر لا هنا ولا هنا حاااااجو عقد

بس والله الجزيرة الاولي هي السعادة يارب اكون دايما فيها يارب ثبتنااا

ربنا يكرمك يا استاذناااااا الكبيييييييير
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 16:59

أخوانى الكرام انا رجعت ومستنى مشاركاتكم المفيدة الثرية العالية العظيمة
ودمتم بود وسعادة وخير
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 17:04

إستشهادى قيد التنفيذ كتب:
أنا بقى فى الأول كنت من الجزيرة التانية الهئ و الدربئ و الروشنة و الحظ و الدماغ و الكلام ده كله

بس الحمد لله ربنا هدانى و دى نعمة كبيرة من ربنا

دلوقتى بقى أنا عايش فى الجزيرة الأولى اللى كلها ضحك و حب و فرفشة بس فى طاعة ربنا

يعنى بنضحك و بنلعب و بنتفسح و ناخد حسنات

ده أوكازيون ياخوانا و الله

إحنا لو عيشنا حياتنا كلها زى ما ربنا أمرنا هنحس بسعادة لا توصف

و فى بعض الناس بتقولك ده أنت كده بتعقدها و أنت لسه شباب خلينا نعيش شبابنا مع إن كلامهم غلط بس أنا عاوز أقولهم حاجة

الواحد مننا لو عاش 100 سنة ده بيساوى عشر يوم من أيام الآخرة

يعنى اللى مش هامه إنه بيغضب ربنا

بيبيع الآخرة كلها علشان عشر يوم

فيها أيه لما أعقد نفسى يعنى فى الدنيا ( مع إن الكلام اللى بيقول الإلتزام تعقيد ده غلط بس خلينا معاهم للآخر ) علشان أخش الجنة فى الآخرة و أتمتع بنعيمها

موضوع جميل يا كبير جزاكم الله خيرا

أخويا الغالى احمد
استشهادى قيد التنفيذ

جميلة رحلتك ومفيدة
وكلامك رائع

أحسنت وصف جزيرتك ... تحية لأسلوبك وياريت تكمل وصف انا مغيرتش لسة
ياللا يابنى مش مبسوط وللا ايه

مستنى تكميلك
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 17:11

مسلمه كتب:
موضوع رائع يا استاذ مصطفى
انا الحمد لله من البدايه وانا على الجزيرة الاولى
بس يا رب الثبات
مع ان اكيد اللى كانوا على الجزيرة التانى واتنقلوا للجزيرة الاولى ثوابهم اكبر
بس للسه على الجزيرة التانيه وما وصلش للجزيرة الاولى
بقولهم والله السعادة فى القرب من ربنا وعن تجربه الواحد لما بيبعد عن ربنا بيحس انه هوه تايه ومخنوق بس مش عارف ليه ومن غير سبب
وممكن لو سمحتم اطلب طلب صغير بس
للى لسه على الجزيرة التانيه ياريت لو تجربوا يومين بس وانتو مع ربنا وعايشين ليه
اكيد والله هتحسوا ان السعادة اللى كنتم فيها دى مش حقيقيه
وان اللى ربنا فرضه واللى احنا بنفذه دة مش تعقيد
بالعكس والله دة منتهى السعادة

الغالية مسلمة ... إحساسك بجزيرتك جميل
وباين فيه انك من اهلها بالاصل مش مستوطنة كمان

يسلم كيبوردك ... وياريت تجاوبينى على السؤال اللى سألته لدمعة القدس
وكملى معانا
ودمتى بخير

بس انا مش مع ان الجزيرة التانية تجرب عندنا يومين

لازم اللى يدخل الطريق دا يكون مقتنع بيه ومصمم إنه يعيش فيه حياته لحد ما يوصل للآخرة بسلام ثم جنات الرحمن

وللا أقولك خليهم يجربوا من باب ولكن ليطمئن قلبى
بس بشرط يكونوا عايزيين فعلا يشوفوا دا ... ويكونوا منصفين ويدوا نفسهم فرصة أنهم يسمعوا ويفهموا ويحسوا للآخر
وساعتها فعلا هيستمروا ومش هيقفوا ابدا
لأن من ذاق عرف
ومن عرف .. مش ممكن يفرط فى السكة دى ابدا
ودمتى تانى بخير
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 17:14

قطر الندى كتب:

تعليقاً على عنوان الموضوع عايش ولا مش عايش

فقد قال الإمام على بن أبى طالب كرم الله وجهه

الناس نيام فإذا ماتو انتبهو

الاخت الغالية قطر الندى

صدقتى تماما واحنا هدفنا نعرف الناس الحقيقة دى
دمتى بسعادة وخير
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 19:27

رحيق الجنة كتب:
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

أولاً : جزاكم الله خيراً كثيرا ع المجهود ده و الكلام الجميل ده ..
ثانياً ..الحمد لله أنا من أهل الجزيرة الأولى ..
لكن المشكلة لما تلاقى نفسك كل شوية تدخل الجزيرة التانية غصب عنك ..
وترجع تانى لمكانك لأنك عارف ان ده الصح و ده الأريح وده الأجمل ..
بس المشكلة ان التغيير مش سهل ..
المشكلة بجد فى الصحبة الصالحة و السوء ..
الناس المحيطين دول أكبر عامل على صلاح النفس
فانا لما بعيش مع ناس من الجزيرة التانية .. ممكن اتوه معاهم ..بدل ما اجيبهم على جزيرتنا ..
هى أكيد دى مسالة إرادة .. و تثبيت من عند ربنا .. و قوة إيمان "يارب ارزقنا جميعاً إياهم "
لكن ناس كتير بتبقى مقتنعة ان اللى بتعمله ده غلط بس برده بتعمله ..
بجد انا حواليا ناس كتير من النوعية دى و مش عارفة اعمل معاهم ايه ..
مش عاوزة اسيبهم لأنهم بجد فيهم حاجات نضيفة اوى ..
وف نفس الوقت وأنا معاهم ساعات الغلط بيحتل الجميع ..
بجد نفسى اغيرهم و يعيشوا معانا ع الجزيرة الأولى لأنها أحلى بكتييييييييييير ..

..
وف الأخر أحب أشكرك بشدة أ.مصطفى على حسن كلامك ..
وربنا يتقبل منا جميعاً ..

الأخت الغالية رحيق الجنة

اولا شرفتى المنتدى والموضوع
واهلا بك ضيفة عزيزة وصاحبة مكان

ونتمنى اضافاتك المميزة على المنتدى واللى بدايتها خير ان شاء الله

ثانيا وتعليقا على ما قلتيه نرجع بأة تاني للون الازرق

طبعا كلامك رائع وانا بجد معجب بيه للغاية ... خاصة انه بيمس الواقع عن ناس كتير

لكن انا بجد شايف انه من الحاجات اللى تخلى الواحد يثبت ويخلى غيره يبقى يتمنى انه يبقى مكانه أو معاه ... هو انه يحس بسعادتنا بطريقنا ويلمسها فى ابتسامتنا الصافية اللى اقوى من الظروف والايام والاحداث
وكمان أنه يلاقى نفسه تايه واحنا عارفين رايحين فين ومنين ... عارفة ؟؟ شعر نزار قبانى اللى بيقول جئت لا اعلم من اين ولكنى اتيت
وأبصرت قدامى طريقا فمشيت
ومش عارف ايه فانحنيت ولا دريت ولا وعيت ولا مش عارف ايه
الشعر دا بيعبر عن ناس كتير للاسف موجودين فى الجزيرة التانية مش عارفين اتخلقوا ليه ولا ايه هدفهم ولا ايه رسالتهم ولا رايحين فين

فاللى بيمشى من غير ما يكون ليه هدف أو يكون على الاقل عارف رايح فين ... دا سهل جدا يقع لأن أى طريق هيمشيه هيكون بالنسبة ليه صح
أما اللى عارف يمشى منين ورايح فين
يوم ما يحود أو طريقه يتوه منه ... على طول بيلف أو يسأل لحد ما يرجع للطريق اللى بيوصله تانى لهدافه وطموحاته انتهاء بالجنة ونعيمها بعد رضا الله عليه

تفتكرى بأة مين اسعد اللى راكب اى مواصلة مش عارف توديه فين

وللا اللى عارف هو رايح فين

ودمتى بود وخير وسعادة وبركة
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 19:30

آه صيح نسيت أأكد على المعنى اللى انتى قولتيه ان الصحبة او الوسط اللى الواحد فيه دى اكتر حاجة بتساعده يا إما على الإنهيار التام أو العكس على البناء وتحقيق الذات

لكن دا مش مبررر لناس انهم يرمو الملامة على الصحبة

لأنهم دايما بإيدهم القرار أنهم يغيروا طريقهم
ودمتى بود
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 19:40

ميرو برنس كتب:
المنتدى كلوووووووووو ملايكة

ربنا يزيدكم

ياريت لوكان توبيك زي ده في منتدى مش ديني هيكون فيه
فايدة اكبر
والله الواحد يتكسف بينكم

مبريس اوووي يا استاذ ياااااااااا كبييييييييير

الغالية جدا والعزيزة والمشاغبة ميرو برنس

نورتى الدنيا ... بس أنا كنت مستنى منك تعليق اكبر من كدة
كدة مش نافع ... دا انا حتى منبه اول الموضوع ..لكن عموما انا هارد عليكى مؤقتا بس لحد ما تعملى مشاركة كبيييييييييييييييييييييييييرة

عموما أنا عايوز اقولك فى الاول ان المنتدى مش كلو ملايكة ولا حاجة
بس انا ممكن اقول إن المنتدى معظمه ناس عايزة ربنا وعايزة طريقه وعايزة ترتاح بقربه
ناس بتحب ربنا وحبها دا بترجم لفعل فى اخلاقها وكل تفاصيل حياتها
ولو هما مش كدة بيقى على الاقل على طول بيحاولوا يوصلوا لكدة

بس قليلي بجد كدة عيشتهم احلى وللا الجزيرة التانية

وقوليلي نفسك تبقى كدة وللا كلام ؟؟
مع انى مقدرش اقول انك مش كدة لكن دا كلامك عن نفسك

ولو نفسك تبقى كدة إيه اللى ما نعك أو ايه مأخرك

ليه متبدأيش فورا

وتعيشى مع الناس اللذيذة دى اللى فرحانه على طول ومرتاحة وقلبها حلو وبتحب ربنا

فكرى وردى رد كبيييييييييييييييييييييييييييييييير
ودمتى بخير وسعادة يا ميرو برنس يا مشاغبة
بس مش مشاغبة متعبة أبدا
مشاغبة وخلاص من غير أى معنى سلبي
والسلام
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 19:47

لؤلؤة بحجابى كتب:
انا بقا يا جماعة من الجزيرة الاولى
فى حاجات كتيرة اوى بتخلينى اكون سعيدة ومبسوطة
منها مثلا
لما بعمل طاعة معينة انا كنت مقصرة فيها واواظب عليها
لما اكون متفوقة ف دراستى "غير متوفر حاليا"
لما تكون علاقتى حلوة مع اصحابى ومع الناس علاقة قائمة على الحب والحترام والثقة
لما بقعد مع اصحابى ونفضل نتكلم ف شؤؤن الحياة ونضحك ونهرج ونعمل كل اللى عايزينه
لما احلم حلم معين وافضل ادعى ربنا انه يحققه ويتحقق
لما اتفكر فى نعم الله عليا واحمد ربنا عليها
لما اكون بعمل ذنب معين وربنا يهدينى وابعد عنه
لما اكون ضايقت حد او غلطت ف حقه غصب عنى واعتذر له ويسامحنى
لما يكون عندى قدر كافى من الثقة بالنفس " برده خارج الخدمة حاليا "
لما حد يقولى عيب فيا هوه شايفة اما انى اثبتله ان العيب ده مش فيا ولو فيا اقدر اصلحه فعلا بحترم الناس دى جدا وبنبسط جدا اى نعم بتضايق ان العيب ده فيا بس بكون سعيدة انى قدرت اتغلب عليه وان فى حد نصحنى
لما احس انى مجرد بمثل اهمية بالنسبة لاى حاجة مش كبر او كده لأ مجرد بس انى احس ان الحاجة اللى بعملها مهمة مش بتكلم ع الناس بس وع ربنا كمان لما احس انى عملت عمل رضيت بيه ربنا
انى اقفل المنتدى واقوم دلوقتى احسن اخويا الصغير ياكلنى
هههههههههههههههههههههههههههه
لما افتكر حاجة تانية هاجى اقولها
تمام
يلا فى رعاية الله

الغالية لؤلؤة بحجابك

زانك الله خير زينة فى الدنيا والآخرة

أولا ترحيب خحار على مشاركتك المتميزة والفعالة والواضحة والمحددة فى الموضوع
وباقولك احسنت بحق
ثانيا كل اللى قلتيه كلام رائع
بس انا عايزك تنقلي الإحساس نفسه هلى انتى فعلا بتبقى كدة سعيدة وروحك طيرة من الانبسلاط بأة وللا لو رحتى الجزيرة التانية ممكن تكونى أكثر سعادة
مش شرط تغلطى اوى
كفاية تغلطى نص نص
يعنى مثلا تلبسي اللى نفسك فيه وتتباهى بنفسك كأنثى بأة
وبعدين تخلى علاقاتك اوبن كدة وتخرحجى من القمقم
وتهزرى بدون قيود
بجد بجد
منفسكيش فى دا

ها ؟
دا تساؤل حد من البر التانى وعايزله اجابة منك .. ؟ ممكن وللا انتى سعيدة كدة وخلاص مع انك مجربتيش الناحية التانية ؟؟؟
ودمتى بخير وسعادة
دينا
عضو مميز
دينا

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 19:51

بارك الله فيك يا استاذ مصطفى

كلامك بجد رائع لي يقرا كلام حضرتك و يطبقو والله هيعيش في سعادة

تحليل رائع نفعنا الله بعلمك
مصطفى عزب
مشرف
مشرف
مصطفى عزب

مُساهمةموضوع: رد: عايش ... وللا مش عايش   عايش ... وللا مش عايش I_icon_minitimeالأحد 7 نوفمبر 2010 - 20:03

حلا الجنة كتب:
جزاك الله خيرااا

انا عايشة ومش عايشة لاني بين الجزيرتين مش عارفة استقر لا هنا ولا هنا حاااااجو عقد

بس والله الجزيرة الاولي هي السعادة يارب اكون دايما فيها يارب ثبتنااا

ربنا يكرمك يا استاذناااااا الكبيييييييير

بس سمع هوووووووس
أسمع سلام كبير كدا للعضوة المتميزة حلا الجنة cheers cheers lol! عايش ... وللا مش عايش 330407

نورتى الموضوع

بصي باة ياسيتى كلام فى الموضوع على طول

أنتى لو لسة محستيش بالسعادة وانتى على الجزيرة الاولى يبقى لسة معشتيش عليها
انتى بس قربتى منها
لكن مدخلتيهاش

الجزيرة الأولى مش مجرد مظهر وللا حركات باديها وعبادات بقوم بيها
لا .. دا احساس وأسلوب حياه ... يوم ما الاحساس دا يدخل قلبك .. اللى هو حب ربنا وحب طريقه ... ساعتها بجد هتبتسم دنيتك فورا ... وهتحسي أن اى حاجة فى سبيل الله هينة وتافهة

بالعكس دا الصحابة كانوا بيستعذبوا العذاب فى سبيل الله ... يعنى كانوا بيستمتعوا بيه
عشان كانوا عارفين إن دا بيحصلهم عشان ربنا
وإن دا بيرضي الله عنهم
ودا كان بيثبتهم
ودا اللى لازم تحسيه وتبقيه
لازم تحبي ربنا صح .. بعدها تهون الدنيا عشانه ... وافتكرى دايما حديث الرسول .. (( من أسخط الله فى رضا الناس ،سخط الله عليه وأسخط عليه من أرضاه فى سخطه ، ومن أرضى الله فى سخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه من اسخطه فى رضاه )) فاهمة الكلام الرائع دا
أكيد فاهمة

اتعلمى عن ربنا وقربى منه واسمعى للداعية مصطفى حسنى مثلا سلسة كانك تراه أو غيره أى حد بتكلم عن معرفة الله
ويوم ما تعرفى ربنا صح ... هتلاقى حياتك اختلفت
وهتبقى عايشة
وهتنسى كلمة مش عايشة
وهتبقى على الجزيرة الاولى بحق .. حاسة باللى حاسين بيه وفاهمة اللى فاهمينه

واعرفى أن أحسن حاجة فيكى انك قررتى انك تروحى لربنا ... أوعى تخسري احسن حاجة فيكى .. اوعى ترجعى أو تضعفى أو تلينى .. أنتى فى الطريق الصح

ودمتى فى ثباااااااااااااااااااااااااااااااااااااات
وشكرا

عايش ... وللا مش عايش
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية